- Objednatel / projektant: Statens vegvesen Region Jih, Pb 723 Stoa, 4808 Arendal Norsko
- Zhotivtel: Sdružení firem Metrostav – Bertelsen & Garpestad – HAG Anlegg (NRC Group)
- Doba výstavby: 1/2017 – 9/2019
- Cena: 643 519 647 NOK bez DPH, cca dle kurzu ČNB 9/19 = 1 675,7 mil. Kč
Charakteristika projektu
Účelem projektu je zbudování silničního obchvatu města Kongsberg, který má výrazně ulehčit dopravou přetíženému centru. 4,7 km dlouhý úsek Trollerudmoen – Saggrenda je posledním ze tří úseků celého obchvatu. Projekt zahrnuje 4,7 km nové dvouproudové silnice, dvě mimoúrovňové křižovatky a další místní komunikace. Součástí hlavní trasy jsou i tunely Moane (350 m) a Vollås (500 m) o šířce 14,5 m, most Sagrenda o délce 310 m a dva kratší mosty, 3 podjezdy, 4 tunelové portály a 4 technické budovy. Metrostav prováděl ražbu a zajištění tunelů a železobetonové konstrukce 2 podjezdů a 4 tunelových portálů.
Projekt v číslech
Délka úseku: | 4 700 m |
Tunely: | 2 ks |
Mosty: | 4 ks |
Podjezdy: | 3 ks |
Technické místnosti: | 4 ks |
Trhací práce na povrchu: | 480 000 m3 |
Přesuny hmot celkem: | 710 000 m3 |
Profil tunelů: | T14,5 (136 m2) |
Objem výrubu tunelů: | 105 000 m3 |
Izolace tunelů: | 20 000 m2 |
Beton pro konstrukce: | 19 500 m3 |
Výztuž: | 3 400 t |
Asfalt: | 45 000 t |
Výjimečnost / specifičnost
- Ražba Drill&Blast v plné délce tunelu v profilu T14,5 s plochou 136 m2 (v bezpečnostním zálivu až 165 m2).
- Složité geologické podmínky s extrémně nízkým nadložím.
- Ražba v blízkosti městské zástavby se složitými logistickými podmínkami.
- ŽB monolitické tunelové portály s proměnným profilem šířky až 20 m betonované v jednom taktu s užitím technologie SCC.
- Náročné klimatické podmínky během zimních měsíců vyžadující technologická opatření pro betonáže v silných mrazech.