- Objednatel / projektant: Statens vegvesen Region vest, askedalen 4, 6863 leikanger, D 971 032 081, Norsko
- Zhotivtel: Sdružení firem Metrostav – Bertelsen & Garpestad AS.
- Doba výstavby: 09/2015 – 07/2017
- Cena: 352 422 365 NOK bez DPH dle kurzu ČNB cca 917 mil. Kč
Charakteristika projektu
Zajištění části silnice Rv.13 proti lavinám a skalním řícením zahrnující ražbu 2035 m dlouhého tunelu a 800 m silnic na povrchu. 1935 m tunelu bylo raženo metodou Drill&Blast. Prvních 100 m z východní strany bylo raženo metodou NRTM za využití hlavních principů této metody: členění čelby; stabilizace čelby stříkaným betonem a čelbovými kotvami; ostění z příhradových nosníků, výztužné sítě a stříkaného betonu; zajištění profilu mikropilotovými deštníky; extenzivní geotechnický monitoring tunelu, nadloží a portálu. Ražba NRTM probíhala v ledovcové moréně s přítomností vody, podloží bylo tvořeno fility. Ražba DB nejprve procházela rulami a směrem k východu přešla taktéž do filitů. Jako izolace proti vodě a mrazu byla naistalována 45 mm PE-pěna s 80 mm vrstvou stříkaného betonu s PP mikrovlákny. V sekci
ražené NRTM bylo instalováno sekundární ostění z konstrukčního betonu s mezilehlou membránou.
Projekt v číslech
Délka tunelu: | 2.035 m |
Profil tunelu: | T9,5 (70,4 m2) |
Profil zálivu: | T12,5 (94,0 m2) |
Objem výrubu: | 170.800 m3 |
Mikropiloty: | 2500 m |
Stříkaný beton: | 9.160 m3 |
Izolace: | 29.500 m2 |
ŽB tunelové portály: | 2 ks (5 m+40 m) |
Trhací práce na povrchu: | 12.000 m3 |
Zemní práce na povrchu: | 140.000 m3 |
Zásypy: | 155.000 m3 |
Výjimečnost / specifičnost
- Projekt byl specifický hlavně použitím metody NRTM pro ražbu. V Norsku to bylo první plánované použití této metody a vůbec první použití
na silničních tunelech.